martes, 26 de marzo de 2024

Carl Sandburg

Grass

Pile the bodies high at Austerlitz and Waterloo.
Shovel them under and let me work---
I am the grass; I cover all.

And pile them high at Gettysburg
And pile them high at Ypres and Verdun.
Shovel them under and let me work.
Two years, ten years, and passengers ask the conductor:
What place is this?
Where are we now?

I am the grass.
Let me work.




Carl Sandburg




Yerba

Haced la pila de cadáveres
en Austerlitz, en Waterloo;
echad encima tierra, tierra;
después... Yo soy la hierba:
dejadlo todo a mi verdor.

Haced también la pila en Gettisburgo
en Ipres, en Verdun;
después... vendrá mi turno
sobre la lúgubre quietud.
Y cuando pasen años, décadas,
los viajeros dirán al conductor:
-¿Qué colinas son esas?
-¿Dónde estamos, señor?

Yo soy la hierba:
dejadlo todo a mi verdor.

Versión de Carlos López Narváez

No hay comentarios:

Publicar un comentario